ublo
bogdan's (micro)blog

bogdan

bogdan » poker. business. românia

11:40 pm on Mar 10, 2012 | read the article | tags:

marian vorbea la un moment dat despre jocuri ca modele pentru tot ceea ce se întâmplă în viața noastră, intuind, fără să vrea, unul dintre cele mai fierbinți subiecte din economie: teoria jocurilor. obiectul central al acestei discipline este studiul contextului și a modului în care joacă un participant pentru a câștiga. pe scurt, jucătorul care deține cantitatea cea mai mare de informație din jocul pe care îl joacă va avea «the upper hand». victoria mai depinde de un factor: modul în care îți joci șansele.

revenind la subiect. mi se pare ușor incredibil că în ultimii trei ani averile oamenilor puternici au scăzut: aproape 85% dintre bogatii româniei au pierdut (v. aici), experții economici comentând aprig modul în care scăderea consumului și colapsul pieței imobiliare sunt cauzele de bază ale acestui declin. o atitudine similară este aceea a jucătorilor de poker amatori, care așteaptă ca singura pereche din mână să fie completată la un careu deși probabilitatea este infimă, iar în caz de eșec vina o are dealer-ul că nu le-a servit cărți bune.

business-ul din românia e asemănător unui jucător de poker începător, care și-a petrecut ultimii 20 de ani uitându-se la turnee TV de poker, care crede că tiparele observate în jocul profesioniștilor sunt aplicabile universal și care, autoproclamat expert, uită să analizeze informația din joc pentru a avea o șansă reală.

problema este clar de educație, însă nu MBA-ul este soluția; acesta fiind cel mult manualul jucătorului de poker. el nu te transformă automat în câștigător. pentru asta e nevoie fie de inspirație (altfel spus noroc chior, cum au avut cei 85% din topul forbes) sau viziune și oameni care știu să extragă informația din cele mai impietrite figuri de la masă (adevărații businessmen din românia). din păcate, factorii de decizie, deși sunt conștienți de problemă consideră complementară NBA-ului (sic!) «școala vieții».

aceeași școală a vieții care:

  • te face să crezi că focus-grupurile pentru lansarea/analizarea unui produs se fac la o sedință cu top managementul;
  • îți spune că marja de eroare a sondajelor/audiențelor este de 3% (deși verificare teoriei nu a funcționat niciodată: să ne gândim la exit-poll-uri sau sondaje preliminare și rezultatele reale ale alegerilor);
  • te-a învățat că cel mai probabil număr obținut din însumarea a două zaruri aruncate este 6 sau 1 (cu toate că unu nu poți să obții niciodată).

din păcate, secretul succesului multor averi de top din românia l-a constituit accesul la informații deținute de fosta securitate și organismele descendente din aceasta. din fericire, criza, tendința de independență a băieților cu ochi albaștri și lipsa de experiență în culegerea proprie a informațiilor îi va alege. păstrând metafora din poker, e din ce în ce mai greu să trișezi văzând toate mâinile deodată.

sursa foto: sxc.hu

aceast sait folosește cookie-uri pentru a îmbunătăți experiența ta, ca vizitator. în același scop, acest sait utilizează modulul Facebook pentru integrarea cu rețeaua lor socială. poți accesa aici politica mea de confidențialitate.